Monday 17 June 2013

Erti Sebuah Perjuangan

Perjuangan berliku ini,
telah banyak meragut masa mudaku,
telah membuat aku terasing kelu,
kekadang aku tersentak pilu,
sering kali aku tersentap kaku.

Namun pada jalan berliku ini,
mentarbiyyah aku menginfak masa,
pada jalan penuh intifada,
agar senantiasa thabit di jalan-Nya,
akhirnya tersedar akan ibrah-Nya.

Perjuangan berliku ini,
telah banyak membuat aku kehilangan,
membuat aku hilang cinta insan,
kekadang aku terasa keseorangan,
sering kali mengalun kesedihan.

Namun pada jalan berliku ini,
mentarbiyyah aku untuk mencintai yang Esa,
pada jalan yang diredhai-Nya,
agar senantiasa mengenal erti cinta,
akhirnya aku kenal cinta hamba kepada pencipta.

Perjuangan berliku ini,
menyekat kebebasan aku meneroka,
merantai seronoknya aku pada dunia,
mengurung aku tiap ketika,
mengekang aku dari merdeka.

Namun pada jalan berliku ini,
mengetuk pintu sanubari dari kelekaan,
mengenal erti sebenar sebuah kemerdekaan,
menghargai makna sebuah kebebasan,
untuk membentuk hebatnya insan.

Itulah aku,
seorang insan kerdil di jalan berliku,
kekadang tersungkur lalu membisu,
selalu juga menjadi lesu,
namun akhirnya menemui jalan tuju.

MENEMUI TUHAN  SEBAGAI CINTA MATLAMAT KU!!!!

p/s : ada sebuah kisah dibalik sebuah penulisan :)

Mantan Exco Penerangan dan Multimedia Persatuan Mahasiswa Islam(I-Rakan) Unisel
Mohd Fitri Bin Othman
Dari Mahasiswa Untuk Semua

"Kalau bukan disini, dimana lagi?,

Kalau bukan sekarang, bila lagi?,

Kalau bukan kita, siapa lagi?"

No comments:

Post a Comment